Heleen Blesgraaf tekent een contract bij Uitgeverij Moon. Op de houten tafel staan vijf glazen champagne, kaasstengels en aarbeiden.

Hoe ben ik bij Uitgeverij Moon terechtgekomen?

|

Dat is best een bijzonder verhaal. En Eline (@elineheeftallthefeels) met wie ik hier super blij op de foto sta, heeft er alles mee te maken.

In april 2022 overleed Joost, een goede vriend van Eline. Ik kende hem zelf niet, maar de schokgolf die door de hele Bookstagram community ging, raakte mij wel. Het is zo onrechtvaardig dat hij op zo’n jonge leeftijd is overleden.

Een appeltaart voor Joost

Een paar maanden later zette Eline Een appeltaart voor Joost op: een veiling om geld in te zamelen voor de vriendin van Joost. Binnen korte tijd bracht Eline ongelooflijke items uit alle hoeken van de community bij elkaar. Zo is het haar gelukt om een indrukwekkend bedrag te funden. Een van de items was een manuscriptbeoordeling bij uitgeverij Moon.

Al jaren stuurde ik manuscripten naar uitgeverijen. Ik heb tientallen afwijzingen gehad. Zowel voor prentenboekverhalen waar ik een paar avonden aan werkte als voor mijn historische YA waar ik twee jaar lang iedere dag aan werkte (au). Wat bij een afwijzing meestal ontbreekt: feedback. Waaróm ‘pas je niet in het fonds’? Door te bieden op die manuscriptbeoordeling kon ik meehelpen aan Eline’s actie én had ik een kans om feedback te krijgen van een uitgever.

Feedback van een uitgever

Die feedback was: ‘Kom eens langs op de uitgeverij om erover te praten!’. Ik kreeg vier pagina’s aan feedback (van de uitgever, de redacteur én van Eline, die er toevallig inmiddels stage liep). Ik doorliep een intense herschrijfronde, toen nog één…. en tekende vorige week een contract.

Dus bij deze een digitale smakkerd voor Eline. Je begrijpt wie er eregast is op de boekpresentatie van ‘De C is voor Celia’.